Campagne Hout is Goud
‘Werken in Hout is Goud’ is de naam van de nieuwe wervingscampagne van de sector houttechniek. Scholingsfonds SSWT, regionale opleidingsbedrijven en mbo-instellingen willen met de wervingswebsite werken in hout is goud.nl, een campagne op sociaal mediaplatformen en toolkits iets doen aan het tekort aan vakkrachten in deze sector.
Tot en met 2027 heeft de Nederlandse houttechnieksector (houtbouwsystemen, houten kozijnen, -ramen, -deuren en -trappen) 4.000 nieuwe vakkrachten nodig voor uitbreiding en 1.500 voor vervanging. Daarnaast vragen automatisering en robotisering om voortdurende bijscholing.

De ‘Werken in Hout is Goud’-campagnewebsite is 22 september 2025 van start gegaan. Leerplichtigen en hun ouders vinden op www.werken in hout is goud.nl informatie over werkend leren in de Beroepsopleidende Leerweg (BOL) en werkend leren in de beroepsbegeleidende leerweg (BBL), terwijl zij-instromers/niet-leerplichtigen voorgelicht worden over het CS-traject (certificaten stapelen). Aanspreekpunt voor alle drie de trajecten zijn de acht over het land verspreide regionale opleidingsbedrijven en aangesloten mbo's.
Welkome aanvulling
De regionale samenwerkingsverbanden en opleidingsinstituten zijn nauw betrokken geweest bij de opzet en invulling van de website. Zij zijn blij met dit initiatief. Bedrijfsleider Marlon van Dorrestein van Regionaal Techniek Centrum Bouw in Hardenberg/Nieuwleusen zegt: “Als we dit als sector houttechniek en opleidingsbedrijven/mbo goed oppakken, zijn we beter zichtbaar en verhogen we onze slagkracht om de houtprofessionals van morgen in onze levendige sector te interesseren.” Manager Relatiebeheer en Marktontwikkeling Stef Noppers van Espeq Bouwopleidingen zegt: “Deze campagne is een welkome aanvulling op de al bestaande initiatieven om de instroom in de sector te vergroten. Ik ben blij dat de tone-of-voice goed aansluit op de belevingswereld van de nieuwe lichting vakmensen.” Directeur Rien Oerlemans van BosMti Opleidingen: “Samenwerking is belangrijk. Ik hoop dat deze campagne op vruchtbare bodem valt, ook bij de individuele lidbedrijven. Uiteindelijk bepalen zij individueel hoe aantrekkelijk de sector is voor instromers. Het is ieders belang goed en genoeg opgeleid personeel voor de toekomst te werven en te houden.”
Staat als een huis
SSWT-directeur Karoly Bukholczer is erg trots op de brede opzet van de campagne en de samenwerking tussen campagneteam, betrokken organisaties en de acht regionale opleidingsbedrijven. “Dankzij de inhoudelijke en organisatorische inzet van Yvonne Hogt en Mireille Vriezekolk namens SSWT, Mirjam Wisselaar van Hout- en Meubileringscollege en Samantha Schreuder van Centrum Hout hebben we met ‘Werken in Hout is Goud’ een breedgedragen wervingscampagne die staat als een huis.”
‘Werken in Hout is Goud’ zoekt de houttechnieker van morgen
Scholingsfonds SSWT, vakopleider HMC Rotterdam/Amsterdam, regionale opleidingsbedrijven en hun leden en brancheorganisaties scharen zich met steun uit het Regionaal Investeringsfonds (RIF) achter de in 2023 opgestarte campagne ‘Boost de Houttechniek’. Deze richt zich in het houttechniekonderwijs op professionalisering, duurzame samenwerking, onderwijsontwikkeling en met de nieuwe campagne op werving.
Bekijk hier de nieuwe ‘Werken in Hout is Goud’ campagnewebsite!